Butikssystem för fysisk och e-handel avgör kundnöjdhet
Idag har flera människor gått över till att handla modekläder online. Pandemin fick många att inse att man inte alltid behöver gå till fysiska butiker eftersom det fungerar lika bra hur man än gör – och vad beror det på?
Dagens utmärkta teknik! Den butik som inte har ett kombinerat kassasystem för både fysisk- och onlineshopping kommer att hamna på efterkälken i konkurrensen – om man vänder sig till en bredare målgrupp, vilket butiker som exempelvis H&M och Kappahl med flera gör.
E-handeln växer så det knakar!
Under pandemin har onlineinköpen fördubblats – e-handeln växer med rekordfart! Förmodligen hade detta skett förr eller senare men situationen har ökat tillväxttakten enormt! Allt fler som inte tidigare gjorde sina inköp på nätet har börjat göra detta, och flera handlar enbart på nätet. Detta gör också att konkurrensen för modebutikerna har blivit tuffare och den som har både fysiska butiker och e-handel behöver ha ett fungerande kassasystem för att hantera kräsna kunder.
Synkande kassasystem
Dagens kunder vill sköta sin handel genom att trycka på sin touchscreen eller mobil max 2-3 gånger och köpet ska vara klart. Smidighet och tillgänglighet är betydande och en konkurrensfaktor för butiken.
Det finns flera leverantörer som kan erbjuda bra kassalösningar och väl beprövad teknik för att antingen bedriva enbart e-handel, eller synka mellan online och butiker. Bland annat sitoo.com erbjuder en ledande betaltjänst med både globala och lokala betallösningar. Det fina med tjänsten är att den löpande utvecklas för att samspela med slutkunders behov och beteenden.
När du väljer ett system behöver du förstås se detta utifrån slutanvändarens synvinkel, det vill säga på vilket sätt vill man betala och vilka funktioner fungerar bäst. Ett mobilanpassat system är det mest flexibla för dig som butiksägare eller modekoncern, då kan du använda detta mobilt eller på kassadisken. Molnbaserad teknik är kostnadseffektiv och med detta kopplad till en bra app kan du även få tillgång till både flexibilitet och kraft som molnplattformen ger. Du kan sedan ansluta fysiska delar efter behov som kassan, skrivaren eller scanner.
Mobilitet är bra kundservice
Att ha kassan som en mobil app är lysande bra för kunden eftersom du kan hjälpa kunden varsomhelst i den permanenta butiken eller vid events och pop-up butiker. Digitala kvitton och snabba, smidiga och kontantlösa betalsätt gör att de flesta kunder inte behöver gå utanför sin vana att använda sitt favoritverktyg mobilen – det är bara att klicka på. Man kan också ha självutchecking som gör shoppingupplevelsen ännu smidigare. Att köerna minskas är bra och bekvämt både under en pandemi och efter. Dessutom kan fler kunder hanteras samtidigt.
Internetbutikerna en succé
Oavsett hur snygg den fysiska modebutiken ser ut behöver en online-kombination finnas, så länge du vänder dig till en bred målgrupp. e-handeln med kläder har eskalerat och både Boozt, ASOS och Zalando har gått upp i topp genom att presentera ett brett sortiment från dyra märkeskläder till ett kostnadsvänligare sortiment. Storlek är inte något problem då det finns utmärkta måttabeller för att kontrollera vilken storlek som passar bäst att beställa. Du kan se kläderna även i närbild, och ibland i rörelse vilket gör att det kan kännas onödigt att åka till butiken.
Allt detta gör att en butiksupplevelse måste erbjuda något extra.